תרגילי פיזיותרפיה שאפשר לעשות בבית

פיזיותרפיה היא מקצוע פרא-רפואי אשר תכליתו לשפר בעיות פיזיולוגיות שונות שפוגעות בכושר התפקוד היום יומי של הפרט, בתנועתו של הגוף ובתפקודו, ולסייע בשיקום הגוף. הפיזיותרפיה מקיפה מגוון רחב של תחומים ומערכות פיזיולוגיות, כאשר לאורך השנים התפתח תת-ענף ייחודי בתחום הפיזיותרפיה אשר מתמקד בפיזיותרפיה המיועדת לגיל השלישי.

עם הזדקנות הגוף, מערכות שונות בגוף נחלשות ותפקודן מידרדר. הפיזיותרפיה מהווה כלי משמעותי לטיפול בחלק מהבעיות הגופניות אשר מתעוררות בגילים אלה, בהן בעיות הקשורות ביציבה, בשיווי משקל, בשליטה על סוגרים, בכאבי גב ועוד.

לדוגמה, אחת הבעיות הנפוצות ביותר בקרב קשישים היא נפילות הנובעות מכך ששיווי המשקל נשחק. למותר לציין כי נפילות כאלו מעוררות לחץ רב כאשר הן קורות, ועשויות להיות מסוכנות במיוחד בגיל הזקנה, להחמיר בעיות גופניות קיימות או ליצור חדשות.

קשישים המתגוררים לבד עשויים ליפול ולעתים להתקשות אפילו להרים את עצמם או להזעיק עזרה, וכך למצוא את עצמם חסרי אונים.

תרגילי פיזיותרפיה לקשישים:

על ידי ביצוע תרגילים מתחום הפיזיותרפיה וליווי מתאים, ניתן ללמד את הקשישים כיצד לעמוד וללכת באופן שישמור על בטיחותם ועל יציבותם. כמו כן, טיפולים פיזיותרפיים יכולים לספק עזרה לקשישים על ידי הקלה על כאבים שחלק מהקשישים מתמודדים עמם, שיפור נזקים שמקורם במחלות או במצבים נוירולוגיים כמו פרקינסון או שבץ, ועוד.

בעלי מקצוע מתחום הפיזיותרפיה יודעים כיצד לזהות את הבעיות שמקשות על הקשיש בתפקודו ולהתאים את התרגילים המבוצעים לצרכיו בצורה מדויקת. ניתן להגיע לטיפולי פיזיותרפיה קבועים עם בעל המקצוע, אולם ישנם גם תרגילים מסוימים שניתן לבצע בבית, כמובן בהתאם להתייעצות עם גורם מקצועי, צרו איתנו קשר.

תרגילי פיזיותרפיה בבית

ישנם דגשים חשובים לביצוע תרגילי פיזיותרפיה בבית עם הגיל השלישי

- בטיחות הקשיש

דגש ראשון שחשוב להקפיד עליו בעת ביצוע תרגילי פיזיותרפיה בבית עם קשישים הוא שבטיחות הקשיש נמצאת תמיד במקום הראשון. אם עולה חשש כלשהו לכך שהתרגילים עשויים לפגוע במתרגל, אין לבצע אותם. באופן כללי, חשוב מאוד להתייעץ עם איש מקצוע טרם ביצוע תרגילים, בעיקר כאשר מדובר באדם קשיש שייתכן שיש לו בעיות גופניות מסוימות שמצריכות טיפול מותאם. דגש נוסף לביצוע התרגילים הוא היעזרות באדם נוסף אשר ילווה את הקשיש בעת ביצועם. כאמור, אם הקשיש נמצא לבד ונופל או נחבל, זו עשויה להיות חוויה מאוד לא נעימה ואף טראומתית, הן עבור הגוף והן עבור הנפש. חשוב שבעת ביצוע כל פעילות גופנית שאינה סבירה ויום יומית, יהיה בחדר גם אדם שיוכל להגיש עזרה לקשישים בעת הצורך.

- סביבה בטוחה

דגש חשוב נוסף הוא לשמור על סביבה בטוחה ככל האפשר לביצוע הטיפול. כך לדוגמה אם נעזרים בכיסא אליו אמור הקשיש להעביר חלק ממשקל גופו, חשוב שהכיסא יהיה יציב לחלוטין ובטיחותי. חשוב שמצד אחד החלל יהיה נקי ומסודר מספיק, על מנת למנוע הסחות דעת מרובות ולשמור על בטיחות הקשיש, ומצד שני שיהיה בסמוך לקשיש אדם, קיר או אובייקט אחר עליו יוכל להישען במקרה הצורך. חשוב לציין שפיזיותרפיה אינה יוצרת שינוי באופן מיידי, אלא מדובר בתהליך שדורש התמדה. על מנת להפוך את התרגול למהנה יותר, ניתן לצרף נכדים ולהפוך את התרגול לפעילות משותפת שלהם עם סבא וסבתא. (כמובן רק אחרי שנעבור את הקורונה) .

עם הזמן, ניתן יהיה לזהות את ההשפעות החיוביות של התרגול.

- תרגילים נוספים

התרגיל הראשון שמסייע בשמירה על השיווי המשקל הוא תרגיל שכולל הליכה. בתרגיל זה על הקשיש לעמוד בתנוחה שבה עקבו נמצא לצד האגודל, ולהמשיך לפסוע כאשר הרגליים מתחלפות ומנח זה של הרגליים נשמר. תרגיל זה עשוי להיות מאתגר עבור חלק מהאנשים. על מנת להפוך אותו למאתגר אפילו יותר, ניתן לבצע אותו גם בהליכה לאחור. בכל אופן שבו מבוצע התרגיל, חשוב להקפיד כאמור על סביבת פעילות נוחה ובטוחה ועל משהו קרוב שניתן להישען עליו או לאחוז בו על מנת שלא ליפול.

את התרגיל השני יש לבצע לצד מדרגה, או לדאוג לשרפרף קטן. גם הוא מסייע בשמירה על שיווי המשקל. בתרגיל זה, יש להניח רגל אחת על המדרגה כאשר השניה נשארת על הקרקע. את הידיים יש להניח על מעקה או על דבר אחר בו ניתן לאחוז במקרה הצורך. לאורך התרגיל יש להניע את הגוף לכל הכיוונים, ולאט לאט לעבור לעמידה על רגל אחת, תוך סיבוב פלג הגוף העליון לשני הצדדים. כאשר מקפידים על הבטיחות, מדובר בתרגיל חיוני ומועיל עבור בני הגיל השלישי.

מטפלים סיעודיים במוריה

אנשים שקראו מאמר זה התעניינו גם ב:

השלכות פיזיות ונפשיות מנפילות בגיל השלישי

התמודדות קשישים בסיכון עם וירוס הקורונה

פעילות גופנית בגיל השלישי